آیا الماس می شکند ؟

شاید تعجب آورباشه ولی می توان گفت که الماس سخت ترین جسم بر روی کره ی زمین است. جالب اینجاست که شما به راحتی می توانید با ابزارهای ساده ای که در منزل خود نگهداری می کنید آنرا بشکنید. دعوت می کنم مقاله ی زیر در مورد شکستن الماس و نیز مقایسه الماس و فولاد را مطالعه کنید.

مقایسه سختی و استحکام

وقتی که می گوییم جسمی سخت است به این معنا نیست که این جسم مستحکم می باشد. برای مثال شما می توانید با الماس  قطعه ای از فولاد را به راحتی خط بندازید ولی با یک چکش ساده میتوانید الماس را بشکنید.

مقایسه الماس و فولاد

ساختار داخلی الماس

اگر جسمی سخت یا مستحکم است کاملا به ساختار داخلی آن جسم ارتباط دارد. یک الماس کاملا از اتم کربن ساخته شده است. که این اتم ها توسط یک ساختار شبکه ای به یکدیگر متصل شده اند. هر اتم با فاصله معینی از از اتم های دیگر در کنار هم قرار گرفته اند. دور کردن یا نزدیک کردن این اتم ها نیازمند فشار و نیروی نگهانی بالایی است. این شکل الماس را بشدت مستحکم نگه داشته است. و این توانایی را دارد که هر جسمی را در طبیعت خط بندازد.

ساختار داخلی فولاد

ساختار فولاد یک ساختار یونی است. اگر بخواهیم یک مثال ساده بزنیم ، شبیه به حضور کشمش درون یک ظرف عسل است. شما به راحتی می توانید یون ها را جابجا کنید و تمام ضربه ها و نیروها جذب می شود. شما می توانید با هر چکش و با هر جنس به فولاد ضربه بزنید، تنها با جابجایی یون ها از پهلو باعث می شود که از خرد شدن جلوگیری کند. این باعث می شود که فولاد فوق العاده مستحکم و کارآمد باشد.

 

همراه عزیز جواهرجو اگر میخوای گالری محصولات جواهر جو رو ببینی کلیک کن : 


انگشتر طلا      گردنبند طلا      نیم ست طلا       حلقه ازدواج      النگو طلا        دستبند چرم مردانه        دستبند طلا     گوشواره طلا    

و اما نتیجه مقایسه الماس و فولاد :

الماس ها بخاطر عدم انعطاف پذیری در ساختار خیلی مستحک نمی باشند و می توانند نسب به شکست آسیب پذیر باشند ولی فولاد بسیار مستحکم و در برابر ضربه مقاوم است.

مقاومت الماس:

الماس تقریبا در برابر تمامی اسیدها مقاوم است. همچنین الماس مقاومت گرمایی بسیار بالاتری از تمامی سنگ های جواهر دارد. بسیاری از سنگ های جواهر با مقدار کمی حرارت  می شکنند و یا آسیب می بینند. گرچه تغییر گرمایی ناگهانی الماس می تواند به آن آسیب بزند و یا حتی باعث شکستن الماس شود. باید مراقب باشید که زمانیکه الماس را حرارت دادید آنرا مستقیم داخل آب سرد نبرید چون به احتمال زیاد می شکند.

 

اما تراشنده های الماس چگونه از ساختار الماس جهت پیشبرد کار خود استفاده می کنند؟

الماس تراش در حال بررسی الماس

الماس تراش در حال بررسی الماس

شاید برای شما سوال باشد که اگر الماس سخت ترین جسم بر روی کره ی زمین است پس چگونه به شکل نهایی جواهری آن در می آید؟!

اولین مرحله پردازش این می باشد که ما در نهایت می خواهیم چند قطعه الماس از یک الماس بزرگ بیرون بیاوریم و آنرا برای تراش آماده کنیم. این کار با بهره بردن از صفحات شکست در الماس ها های راف (تراش نخورده) انجام می شود.

 صفحه های شکست چیست؟

صفحه ی شکست یک صفحه ی چهارضلعی می باشد که نقطه ضعیف الماس بشمار می رود. اگر بخواهیم یک مثال ساده بزنیم شبیه به بافت درون چوب است. اگر اسکنه ( ابزار مخصوص نجارها) را در راستای یک بافت چوب ادامه دهیم آن قطعه براحتی می شکند.

بر اثر ضربه شدید با ابزارهای شکستن الماس در راستای آن صفحات شکست بصورت قابل پیش بینی ، می شکند. با این تفاوت که چوب یک صفحه شکست دارد ولی الماس 4 تا!

گاهی مواقع بررسی اینکه، الماس از کجا ضربه بخورد که به قطعه های کوچک تر دلخواه تبدیل شود هفته ها یا ماه ها زمان می برد. و این بررسی برای الماس های خاص و ارزشمند با دقت و زمان بیشتری بطول می انجامد.

 

 

در این تصویر می توانید جهت هایی از الماس را مشاهده کنید که کار بر روی آن برای گوهرتراش های الماس سخت می باشد.

قسمت سخت الماس

قسمت سخت الماس

در این تصویر می توانید جهت هایی را بینید که کار بر روی الماس توسط گوهر تراش ها ساده تر انجام می شود.

قسمت نرم الماس

قسمت نرم الماس

شاید برای شما جالب باشه که الماس ها در طبیعت چطور ایجاد شده اند. توصیه می کنیم این مقاله را نیز مطالعه کنید:

مطالعه مقاله الماس ها چگونه بوجود می آیند؟

منابع:

GIA

estate diamond jewelry

 

نوشته های مرتبط ...

9 دیدگاه

  • سلام الماس های طبیعی با ضربه می شکنن یا نه منظورم الماس خام که از طبیعت یافت می شود
    نحوه تشخیص واقعی بودن ان به چه صورت می باشد

    • چنانچه الماس ها از صفحه های شکست (که تعیین اونها بشدت کار تخصصی هست و نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پیشرفته داره) ضربه بخورن احتمال شکست اونها وجود داره. در ایران هم تاکنون هیچ معدن از الماس وجود ندارد.
      دقت کنید که سختی الماس و استحکام الماس تحت فشار و ضربه برخلاف تصور عموم مقوله کاملا متفاوت هست.

  • سلام چطور می تونیم الماس هایی که از طبیعت یافت می شوند را بفحمیم که الماسن

    • تعیین هویت سنگ های جواهر تخصص اشخاصی است که در زمینه جواهر شناسی علمی تخصص دارند. پارامترهای زیادی هست که نیاز است برای تایید یا رد سنگ های جواهر مورد بررسی قرار بگیرند.

  • سلام .من چندتا سگگ خاص. دارم که تایید شده است اسم نمیبرم چون میترسم این چند وقته به قدری آدم دنبال برداشتن کلاه من بودن که اسمشونم دیگه از زبونمون افتاده این چه وضعه واقعا تو این مملکت و تکلیف من چیه سنگی که پیدا کنی قانون میگه اگر مدعی نداشته باشه تعلق به فرد داره چرا نمیتونیم چیزی که مال خودمونه را بفروشیم تکلیف من چیه بیش از دویستا مشتری پیدا ش. یکی از اون یکی بدتر بابا یه تیکه سنگه .

  • سلام‌من‌ی‌تیکه‌سنگ‌در‌معدن‌منگنز‌پیدا‌کردم‌که‌رنگش‌سفید‌مات‌یاهمان‌سفید‌شیری‌است‌که‌روی‌هر‌شیشه‌خط‌میندازه‌حتی‌روی‌اهن‌هم‌خط‌میندازه‌حتی‌کاشی‌را‌میبره‌‌ولی‌با‌تو‌معدن‌زیر‌پیکور‌شکسته‌‌و‌چند‌تیکه‌شده‌بنظر‌شما‌این الماسه

    • سختی شیشه پایین می باشد. شما اگر با سنگی مثل عقیق هم رو شیشه می تونید خط بندازید. تو ایران هم تا کنون معدن یا استخراج الماس انجام نشده

    • دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.