چرا نباید درختان را قطع کنیم؟

از جعبه های حمل و نقل تا کیسه های کاغذی، صنعت الوارسازی مواد اولیه را برای انواع محصولات فراهم می کند. با این حال، این بدون آسیب غیرقابل توصیف به محیط زیست نیست. این آسیب ها شامل از بین رفتن زیستگاه ، آلودگی و تغییرات آب و هوایی است و اثرات آن بر روی کره زمین از جنگل های بارانی آفریقای مرکزی، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی تا جنگل های شمالی کانادا و اسکاندیناوی گسترده شده است. اثرات الوارسازی فراتر از قطع درختان است. مواد مغذی، آب. همچنین پناهگاه گیاهان ، حیوانات و میکروارگانیسم ها در سراسر اکوسیستم از بین رفته است. بسیاری از اشکال زندگی – چه زمینی و چه آبزی – با از بین رفتن جنگل ها در معرض خطر قرار می گیرند.

تاثیر در زیستگاه های خاکی

درختان از خاک زیر آنها محافظت می کنند. بنابراین ، از بین بردن درخت می تواند بر یکپارچگی خاک تأثیر بگذارد. به عنوان مثال کف جنگل های بارانی ، محل زندگی هزاران گیاهان و همچنین حشرات ، کرم ها ، خزندگان و دوزیستان و پستانداران کوچک ، به یک سایبان متراکم از شاخه ها و برگ ها تکیه می کنند تا آن را سالم و سالم نگه دارند. سایبان مانع از روان شدن سطح باران می شود تا آب به آرامی روی زمین متخلخل فرو رود. ریشه های درخت همچنین باعث تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش می شوند. در عوض ، یک خاک سالم رشد ریشه و فعالیت میکروبی را تقویت می کند ، که به رشد و بهزیستی درخت کمک می کند. یک عامل اصلی در آسیب به خاک مربوط به ورود به سیستم ناشی از ایجاد جاده است ، کامیون ها و سایر تجهیزات سنگین خاک اسفنجی را فشرده می کنند ، ایجاد فرورفتگی هایی که در آن آب جمع می شود و جریان آب زیرزمینی مختل می شود. سرانجام ، خاک رس از بین می رود و یک لایه نابارور از سنگ ها و رس های سخت را باقی می گذارد.

تاثیر در زیستگاه های آبی

قطع درختان همچنین می تواند به زیستگاه های آبی آسیب برساند. پوشش گیاهی در امتداد رودخانه ها و کناره با جلوگیری از ورود خاک و سایر مواد باقیمانده به حفظ جریان پایدار آب کمک می کند و سایه درخت مانع از رشد جلبک ها می شود. از بین بردن درختان این مزایا را از بین می برد. هنگام فرسایش جریان خاک به درون آبراه ها ، مواد آلی موجود در آن اکسیژن بیشتری مصرف می کند ، که می تواند منجر به کاهش اکسیژن در آب شود و باعث کشته شدن ماهی ها و سایر حیوانات حیات وحش شود.

تاثیر محیط زیستی قطع درختان2

تاثیر محیط زیستی قطع درختان

برای دیدن اطلاعات بیشتر درباره ی دستبند مردانه

تاثیر بر روی آلودگی

درختان دفاع طبیعی در برابر آلودگی هوا ایجاد می کنند. آنها در هنگام انتشار اکسیژن ، دی اکسید کربن را از جو خارج می کنند و برگهای آنها آلاینده ها را از هوا فیلتر می کند. قطع درختان ، آلاینده ها را در معرض هوا قرار می دهد ، جایی که می توانند با بخار آب مخلوط شوند و باران اسیدی تشکیل دهند. کیفیت آب در نهرها و رودخانه های اطراف نیز رو به وخامت می رود زیرا از بین رفتن درخت به افزایش رسوب گذاری کمک می کند.

در یک اکوسیستم سالم جنگلی ، درختان رطوبت خود را از خاک بیرون می آورند و در حالی که سایه ایجاد می کنند باعث کاهش تبخیر می شوند. بنابراین ، جنگل زدایی الگوهای بارندگی را تحت تأثیر قرار داده و منجر به جاری شدن سیل و همچنین خشکسالی و آتش سوزی جنگل می شود. جنگل زدایی مسئول تقریباً یک پنجم انتشار دی اکسید کربن در سراسر جهان است و این مهم را در ایجاد تغییرات آب و هوایی به ویژه گرم شدن کره زمین نقش مهمی را ایفا می کند. فقط در حوضه آمازون ، جنگل زدایی مسئول میلیون ها تن دی اکسید کربن است که سالانه در جو آزاد می شود. برخی از شرکتهای الوارسازی به منظور تسهیل دسترسی به یک منطقه ، قسمت بزرگی از جنگل ها را اتش میزنند – عملی که حتی دی اکسید کربن بیشتری را تخلیه می کند.

جنگل ها ، به ویژه جنگل های بارانی گرمسیری ، یک منبع طبیعی حیاتی با تنوع زیستی گسترده و زیستگاه های حیات وحش غیر قابل تعویض است. شیوه های مسئولانه تر ورود به سیستم اطمینان می یابد که از نسل های آینده محافظت می شود.

نوشته های مرتبط ...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.