الماس دریای نور

الماس دریای نور زوج سلطنتی الماس کوه نور است که به معرفی آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

درشت ترین الماس سلطنتی ایران

الماس دریای نور

الماس دریای نور

شاید این الماس در میان جواهرات ملی ایران مقام اول را داشته باشد . این الماس معروف و الماس کوه نور،ظاهراً به علت قرابت نام،پیوسته یک زوج بشمار می آمده اند،در حالی که از نظر تراش و رنگ هیچ وجه مشترکی با یکدیگر ندارند.

هر دو گوهر از آن نادرشاه بود. اما الماس کوه نور،بعد از مرگ نادرشاه،توسط احمدشاه درانی به افغانستان برده شد. بعد از احمدشاه،به شاه شجاع منتقل شد و پس از شکست وی به دست سردار هندی “ملقب به شیرپنجاب” الماس مزبور به تصرف سردار نامبرده درآمد. این گوهرها بعدها به دست کمپانی هند شرقی افتاد و بدان وسیله به دربار انگلستان راه جست و به ملکه ویکتوریا هدیه گردید. هم اکنون نیز این گوهر در تاج ملکه الیزابت (مادر ملکه فعلی انگلستان) نصب است.

الماس دریای نور،پس از قتل نادرشاه،به نوه او “شاهرخ میرزا” رسید. سپس به دست امیرعلم خان خزیمه و بعداً به دست لطفعلی خان زند افتاد. هنگامیکه لطفعلی خان به دست آقا محمدخان قاجار شکست خورد،گوهر مزبور به گنجینه جواهرات قاجار منتقل گشت.

ناصرالدین شاه معتقد بود این گوهر یکی از گوهرهای تاج کورش بوده است و خود او بسیار به آن علاقه داشت.

زمانی آن را به کلاه و گاهی به سینه ی خود نصب می کرد و حتی تولیت دریای نور را منصبی مخصوص قرار داد و به این افتخار مهم را به اعیان و بزرگان کشور محول می داشت.

دریای نور بعدها داخل موزه دولتی گردید و اینک،زینت بخش خزانه جواهرات ملی است.

وزن دریای نور 182 قیراط است و رنگ آن صورتی است که کمیاب ترین رنگ الماس است.

دریای نور از دیدگاه سایر دانشمندان

در سال 1344 هنگام بررسی جواهرات ملی توسط دانشمندان کانادایی،درباره این گوهر نکته بسیار جالب توجهی کشف شد:

◊ تاورنیه،سیاحتگر و جواهرشناس معروف فرانسوی،در کتاب خود از الماس صورتی رنگ به وزن 242 قیراط سخن می گوید.

وی اشاره می کند در سال 1642 میلادی،آن را در شرق دیده است و نقشه و اندازه های آن را نیز در کتاب شرح می دهد و آن را Grand Table Diamante (الماس یا لوح بزرگ) می نامد. رنگ و شکل این الماس توجه دانشمندان کانادایی را جلب کرد و ایشان معتقدند الماس دریای نور و نورالعین در اصل یک قطعه الماس بوده و بعداً آن را به دو تکه تقسیم نموده اند که تکه بزرگ آن،دریای نور نام گرفته و تکه ی کوچک آن که به وزن 60 قیراط است،نورالعین نامیده شده و در حال حاضر در وسط نیمه ی تاج شماره 2 گنجه 26 قرار دارد.

نوشته های مرتبط ...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.