کهربا ؛ بهترین مومیایی شناخته شده بشر


حشره ای که در کهربا به دام افتاده

کهربا ؛ بهترین مومیایی شناخته شده بشر

کهربا از صمغ فسیل شده درخت کاج ” پیناس ساکسینیفرا ” است که در حدود ۵۰ میلیون سال پیش و بیشتر در ایوسن، سومین دوره زمین شناسی شکل گرفته و اغلب در دریای بالتیک یافت شده اند. کهرباهای جوان تری از جمهوری دومینیکن شناخته شده اند. نام دیگر کهربا، سوسینیت(Succinite) می باشد.

اغلب کهربا ها بشکل اشک، کلوخه ای یا صدفی شکل با ساختاری مشابه هستند و سطح آنها معمولا آسیب دیده است. کهرباهایی به وزن بیش از ۱۰ کیلوگرم کشف شده است.

اغلب بعلت حباب های زیاد، خطوط مویی و یا فشار شکست کدر هستند. برای از بین بردن حباب های هوا و مایعات از درون کهربا، آنرا درون روغن دانه ریپ(Rape seed Oil) می جوشانند. معمولا به رنگ زرد و قهوه ای هستند.

گاهی ناخالصی های زیبایی از حشرات یا قسمتی از گیاه و پایرایت وجود دارد. گاهی حتی نسل حشراتی که در این ماده گیر افتاده اند چندین میلیون سال پیش منقرض شده و بهترین مومیایی از این حشره درون کهربا بجای مانده است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید بافت بدن حشره پس از گذشت میلیون ها سال کاملا سالم مانده است.

در فیلم پارک ژوراسیک DNA خون دایناسوری که توسط پشه ای در میلیون ها سال پیش گزیده شده و درون کهربا به دام افتاده بیرون آورده می شود و دوباره بازپروری می شود و دایناسورهای زیادی را از این طریق شبیه سازی می کنند. آیا این عمل ممکن است و واقعیت دارد؟

خیر. این عمل بدلیل تخریب بافت های دی ان ای امکان پذیر نمی باشد.

نوشته های مرتبط ...

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.